Szkoła Podstawowa w Radziejach

Pierwszy Otwarty Turniej Szachowy o Puchar Pani Dyrektor

Email

W dniu 05.11.2017 r. rozegrano w naszej szkole Pierwszy Otwarty Turniej Szachowy o Puchar Pani Dyrektor Krystyny Paszkiewicz. W zawodach wzięło udział 27 zawodników z Węgorzewa, Kętrzyna, Giżycka, Wydmin i Rucianego – Nidy. Turniej rozegrano na dystansie 9 rund po 15 minut każda.

Wyniki w poszczególnych kategoriach :Znalezione obrazy dla zapytania szachy

Open kobiety

I miejsce Małgorzata Sawczuk           Radzieje

Open mężczyźni

I miejsce  Arkadiusz Warkowski          Kętrzyn

II miejsce  Michał Warkowski (junior)   Kętrzyn

III miejsce  Janusz Sauter                 Węgorzewo

Najlepszy zawodnik z Radziej

Jerzy Rostek (w klasyfikacji ogólnej zajął wysokie czwarte miejsce )

Najlepszy zawodnik z Węgorzewa

Kamil Fedyk

Najlepszy nestor ( zawodnicy powyżej 60 lat)

Henryk Młodystach  Kętrzyn

Najmłodszy zawodnik

Wojciech Kasprowicz  Wydminy

Kategoria Juniorki

I miejsce Kornelia Bubelska    Radzieje

II miejsce Kinga Mendalka       Radzieje

III miejsce Magda Sawczuk       Radzieje

Kategoria  Junior

I  miejsce  Szymon Olechnowicz   Węgorzewo

II  miejsce  Jakub Kidaj                Radzieje

III miejsce   Mateusz Oćwieja         Radzieje

Kategoria  Juniorzy z Radziej

I  miejsce   Jakub Kidaj

II miejsce  Mateusz Oćwieja

III miejsce  Maksymilian Karczmarz

Wszyscy zawodnicy otrzymali nagrody ufundowane przez panią dyrektor Krystynę Paszkiewicz. Były to puchary, medale, dyplomy,  komplety do pisania (pióro, długopis).

Każdy junior oprócz nagród za zajęte miejsce, otrzymał nagrodę rzeczową. Były to piłki, plecaki, komplety do badmintona, rakietki do tenisa stołowego. Nasz szkolny sklepik zapewnił  szachistom słodki poczęstunek, w trakcie zawodów była dostępna mała kawiarenka, gdzie można było wypić kawę lub herbatę.

Sędzią zawodów był pan Janusz Sauter. Organizatorem zawodów był nauczyciel wychowania fizycznego Maciej Westfalewicz.

Podziękowania za pomoc w przygotowaniu zawodów należą się panu Władysławowi Żygadło i sekcji szachowej Klubu Sportowego Vęgoria.

 

Mistrzostwa Powiatu w Drużynowym i Indywidualnym Tenisie Stołowym Klas Gimnazjalnych.

Email

W dniu 03.11.2017 r. reprezentacja szkoły w składzie :

Maja Wutkie, Julia Majewska, Natalia Predko, Dominik Gajda, Kamil Molas i Kacper Dujnowski

wzięła udział w Mistrzostwach Powiatu w Drużynowym i Indywidualnym Tenisie Stołowym. Zawody rozegrano w Gimnazjum w Więckach.

W mistrzostwach drużynowych dziewczyny zajęły drugie miejsce uzyskując awans do rozgrywek rejonowych. Chłopcy zajęli piąte miejsce.

W mistrzostwach indywidualnych najlepiej wypadła Maja zajmując czwarte miejsce, pozostali zawodnicy zajęli miejsca od piątego do dziesiątego.


 

Stymulacja mowy...im wcześniej tym lepiej :)

Email

 

Drogi rodzicu, żeby stymulować mowę dziecka wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne.

Przykłady:

Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania)

Wąż syczy – sssssss

Pszczoła bzyczy – bzz bzz

Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają)

Samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech)

Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem

Cmokanie

Pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi)

 

Naśladujcie odgłosy otoczenia:

Szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię (można ją odtworzyć śpiewając lalala) itp.

Wykorzystuj każdą okazję, żeby prowokować dziecko do mówienia. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy! W trakcie ich wypowiadania dziecko utrwala sobie głoski oraz uczy się łączyć sylaby, np. be be, pa pa.

Jeśli dziecko ma trudności z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi – zacznij od tych, które zbudowane są z samogłosek (aaaa, iiiiii, uuuuu, ooooo). Można nimi nazwać emocje, odgłosy zwierzątek i otoczenia. Później przejdź do wyrażeń zawierających spółgłoski, które pojawiają się w mowie dziecka najwcześniej – p, b, m (pa, ba, ma). Z czasem można zacząć łączyć sylaby (pa pa, mama).

Kiedy dziecko nazywa jakiś przedmiot „po swojemu” lub komunikuje się niewerbalnie (przy pomocy gestu) – nazwij głośno przedmiot lub czynność, o którą mu chodzi.

Ważne: Ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy.

Ważne: Patrz na dziecko kiedy do niego mówisz oraz kiedy oczekujesz od niego odpowiedzi.

Pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je.

Oglądajcie wspólnie obrazki. Opowiadaj dziecku co się na nich znajduje, wskazuj na różne przedmioty, opisuj je, nazywaj. Prowokuj także dziecko do mówienia poprzez proste pytania: Gdzie jest miś? Kto to? Jaki ma kolor? Jest smutny, czy wesoły? Mały czy duży? Itp.

Ważne: Zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia. Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, można mu podpowiedzieć i nazwać przedmiot lub czynność. Nigdy jednak nie należy od razu odpowiadać za dziecko. Trzeba dać mu szansę, aby się zastanowiło i spokojnie odpowiedziało.

Zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach. Opowiadaj o tym, co robicie. Ważne żeby zdania nie były zbyt skomplikowane, a słownictwo bliskie dziecku.

Nazywaj emocje.

Podczas czytania, oglądania obrazków, czy sytuacji z życia codziennego warto nazywać emocje.

Bardzo ważne: Wzmacniaj osiągnięcia dziecka poprzez pochwałę oraz powtórzenie wypowiedzianego przez nie słowa.

 

Powodzenia ;)

 

Kazachstan

Email

W dniu 31 października naszą szkołę odwiedziła absolwentka Karolina Wodzyńska. Karolina po skończeniu studiów na Politechnice Warszawskiej wyjechała na roczny wolontariat misyjny do Kazachstanu. Opowiedziała nam o swojej pracy i posłudze na misji. Pracowała w południowo-wschodnim Kazachstanie, w miejscowości Kapshagaj. Pracowała w parafialnym domu dziecka. Opowiedziała nam o swojej pracy, o pomocy w odrabianiu prac domowych, drogach do szkoły z dzieciakami, o nauce języka rosyjskiego i o tym jak wyglądało jej codzienne życie 5000 km od domu. Opowiedziała śmieszne historie, to co ją spotkało w związku ze spotkaniem z inną kulturą i językiem, jak również poruszyła tematy poważne, jak na przykład, dlaczego dzieci, którymi się zajmowała znalazły się w domu dziecka. W swojej prezentacji Karolina dodała również ciekawostki związane z krajem, w którym pracowała. Pokazała zdjęcia ukazujące piękno przyrody w Kazachstanie. Podzieliła się swoimi doświadczeniami, zachęcając również do wolontariatu.

 

Kilka rad jak uniknąć niechcianych wad!

Email

Kilka rad jak uniknąć niechcianych wad!

 

Pamiętajmy, że istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest świadomość rodziców i najbliższego otoczenia dziecka.


Należy słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane-chętniej mówi.

Koniecznie zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.

Mówiąc do dziecka pamiętaj, żeby nie spieszczać form wyrazów.

Zwróć uwagę na budowę narządów mowy (języka, warg, policzków, podniebienia (miękkiego i twardego/). Koniecznie zasięgnij konsultacji logopedy.

Zwróć uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos.

Jeśli musisz powtarzać polecenie lub prośby kierowane do dziecka, koniecznie sprawdź jego słuch. Trzeba dobrze słyszeć, by móc dobrze mówić.

Ucz dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie żuchwy i zębów oraz prawidłowe ruchy języka.

 

Codziennie czytaj dziecku. Postaraj się przynajmniej 15-20 minut. Dziecko poprawia zarówno swoją wymowę, doskonali ją, starając się naśladować to, co słyszy z otoczenia. Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca swoje słownictwo oraz ćwiczy zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.

 

Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka. Pamiętaj, że ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa zarówno dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest wieki sukces.

 

ĆWICZENIA WYKONUJCIE SYSTEMATYCZNIE. Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt.

 

Powodzenia w codziennej pracy.

 

Kilka słów o pracy logopedy...

Email

"Zdarza się, że milczy ten, kto mógłby najwięcej powiedzieć..."

~ J. Stępień

 

W "mojej" zakładce LOGOPEDIA, przeczytacie wiele różnych (mam nadzieję, że ciekawych) wiadomości na temat szeroko pojętej logopedii.


 

Na początek kilka słów o pracy logopedy...


Logopedia to dziedzina medycyny poświęcona diagnostyce nieprawidłowości związanych z rozwojem mowy, a także wszelkich zaburzeń o charakterze komunikacyjnym, związanych z rozwojem człowieka.

Pamiętajcie, że logopeda nie zajmuje się wyłącznie wadami wymowy. Pomaga również w przypadkach różnych barier w komunikacji, które nierzadko zaburzają rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka w każdym wieku. Należy wiedzieć, że prowadzi także terapię dzieci jąkających się, niedosłyszących, autystycznych, dyslektyków, dzieci upośledzonych umysłowo, bądź z różnymi zaburzeniami neurologicznymi. Logopeda jest specjalistą w zakresie profilaktyki i wczesnego wspomagania rozwoju mowy dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego, wcześniaków oraz dzieci o stwierdzonych zaburzeniach rozwoju i zespołach wad genetycznych. Udziela pomocy dzieciom z deficytami rozwojowymi w okresie noworodkowym, niemowlęcym i przedszkolnym.

Pamiętajmy jednak, że logopeda nie jest wyłącznie terapeutą dziecięcym. Pomaga również osobom dorosłym. Najczęściej prowadzi terapię jąkania, osób po przebytym wylewie, udarze, wypadkach komunikacyjnych, pacjentów po laryngektomii (usunięciu krtani), jak również zajęcia z higieny i emisji głosu dla aktorów, nauczycieli, prawników, dziennikarzy i wszystkich osób na co dzień „pracujących głosem”.

Praca logopedy jest nieeezwykle interesująca. Uwielbiam to co robię i niewątpliwie jest to moja pasja!


*W kolejnym artykule dowiecie się, jak stymulować prawidłowy rozwój mowy u dzieci.

 


Strona 4 z 104

Dzisiaj jest: Wtorek
12 Grudnia 2017
Imieniny obchodzą
Adelajda, Aleksander, Dagmara, Paramon,
Suliwoj

Do końca roku zostało 20 dni.
Zodiak: Strzelec
2017
Grudzień
PnWtŚrCzPtSoNd
127282930123
245678910
311121314151617
418192021222324
525262728293031
DO WAKACJI POZOSTAŁO 192 Days
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj121
mod_vvisit_counterWczoraj139
mod_vvisit_counterW tygodniu260
mod_vvisit_counterTydzień temu1331
mod_vvisit_counterW miesiącu2216
mod_vvisit_counterMiesiąc temu7162
mod_vvisit_counterRazem301457

Online (20 minut wstecz): 8
Twój IP: 54.196.182.102
,
Dzisiaj: Gru 12, 2017

Sonda

Mój ulubiony przedmiot
 

statystyki

Użytkowników : 24
Artykułów : 732
Odsłon : 176974

Odwiedzający

Naszą witrynę przegląda teraz 40 gości 
Serwis działa już
4485 dni.