Szkoła Podstawowa w Radziejach

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start
logopedia


DZIEŃ DZIECKA

Email

 

Pierwszy czerwca dzień radosny

kwitną kwiatki, słońce świeci...

W dniu tak pięknym i wspaniałym

życzę WAM sercem całym

moc uśmiechu i radości

szczęścia, zdrowia, pomyślności.

 

10 rad- co robić, aby rozwijać mowę twojego dziecka!

Email


Ucz słuchania…

Jeżeli niepokoi cię słuch dziecka, niezwłocznie skontaktuj się z lekarzem. Słuch swoje pociechy rozwijasz od pierwszych chwil po urodzeniu, kiedy mówisz do malca, naśladujesz jego odgłosy. Zaczynaj od najprostszych zabaw poszukiwania źródła dźwięku, np. pozytywki, głośno tykającego budzika. Kołysz się z dzieckiem trzymanym w ramionach w rytm śpiewanej melodii. Pytaj: „kto to? co to?” w ten sposób uczysz koncentracji uwagi na dźwiękach. Dobry słuch to dobry start do poprawnego mówienia.

Gimnastykuj buzię dziecka…

Dbaj o prawidłowe oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie – to też ćwiczenie! Często gimnastykujcie przed lustrem buzię: wargi i język. Opowiadaj historyjki, ilustruj je ruchami języka czy warg i zachęcaj dziecko do naśladowania. Gdy maluch ma problemy z unoszeniem języka ku górze lub wysuwaniem go z buzi, przyczyną może być skrócone wędzidełko. Sprawdź to – poproś dziecko o kląskanie językiem lub oblizanie górnej wargi, zębów, podniebienia, przy szeroko otwartych ustach. Jeśli sprawia to trudność dziecku – skonsultuj się z logopedą. Im wcześniej, tym lepiej! Sprawna buzia to w przyszłości poprawna wymowa!

Baw się z dzieckiem: śpiewaj, tańcz, rymuj…

Mów do dziecka wolno, używaj prostych zdań. Patrz na nie i moduluj głos. Przypomnij sobie stare zabawy paluszkowe, np. „Idzie kominiarz”, „Ważyła myszka…”. Bawcie się w „Burzę na morzu” czy „Jedzie jedzie pan”. Poprzez takie zabawy - ruch ciała, wypowiadanie samogłosek lub łatwych dźwięków – dziecko odkrywa świat mowy. Z czasem dopowiada coraz więcej prostych sylab, a nawet wyrazów. To daje poczucie sukcesu i motywuje do mówienia!

Ucz prostych wierszyków i piosenek – gdakajcie, miauczcie, kwaczcie…

Recytuj wierszyki z dużą ilością wyrazów dźwiękonaśladowczych. Chwal dziecko za próby powtarzania tych dźwięków. To też sprzyja nauce mówienia. Proste „hau, hau”, „miau” to pierwsze kroki w świcie mowy. Ćwiczą pamięć słuchową, rozwijają wyobraźnię. Wspólna recytacja wierszyka cieszy dziecko i pozwala nawiązać rozmowę, oswaja je z melodią, rytmem i intonacją. To niezwykle istotny element edukacji językowej!

Rysuj i maluj z dzieckiem…

Rysuj proste, symboliczne obrazki, gdy coś dziecku opowiadasz lub recytujesz wierszyk. Posadź malucha na kolanach. To nie tylko ułatwia wykonanie zadania, ale wasz bliski kontakt zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa. Możecie rysować wspólnie dzięki prowadzeniu Twoją ręką rączki dziecka trzymającego kredkę. Zwróć uwagę na dobry chwyt kredki. Ilustrowanie opowiadań ułatwia dziecku rozumienie Twoich słów i wprowadza w świat pojęć abstrakcyjnych, zachęca do podejmowania pierwszych prób manipulowania kredką i zapoznaje z kolorami. Gdy rysujesz, odruchowo mówisz wolniej – dziecku łatwiej zrozumieć Twoje słowa!

Dmuchajcie i chuchajcie…

Zadbaj by Twoje dziecko, gdy nie mówi, oddychało przez nos – to zdrowe! Bawcie się razem w dmuchanie na wiatraczek, w robienie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonów, gwizdanie, dmuchanie przez rurkę, chuchanie na szybę czy lusterko. To pomoże dziecku lepiej gospodarować powietrzem – wszak mówimy na wydechu! Pamiętaj zawsze o wietrzeniu pomieszczenia do takich zabaw i nieprzedłużaniu ich, bo zmęczą Twoje dziecko!

Wyliczajcie, układajcie własne wyliczanki…

„Ele, mele, dudki…” – jakie to zabawne i łatwe, dziecko chętnie to powtórzy. Jest to także zachęta do nonsensownych rymów, do zabaw językowych, przyzwolenie na twórczą aktywność językową dziecka. Wyliczanki wypowiadane wielokrotnie to doskonały trening pamięci słuchowej. Wyrabiają poczucie rytmu. Wyliczanki, w których pojawia się odliczanie, łagodnie wprowadza Twoje dziecko w świat liczb – są pierwszymi wprawkami matematycznymi!

Nazywajcie kolory – „żółty jak słońce”, wymyślajcie proste zagadki: „ma cztery łapy i szczeka”…

Opanowanie nazw kolorów to dla wielu maluchów trudny orzech do zgryzienia. W zapamiętaniu abstrakcyjnej nazwy koloru pomaga skojarzenie go z konkretnym przedmiotem. Warto bawić się w wyszukiwanie przedmiotów o danej kolorystyce, np. „czerwony jak jabłko, serce itp.”. To nie tylko nauka barw, ale też bogacenie zasobu słownictwa. Opisuj przedmioty i pros dziecko, by odgadło, o czym mówisz. Po takim treningu starszemu dziecku czytaj popularne zagadki. To uczy definiowania pojęć, abstrahowania – rozwija logiczne myślenie!

Ruszaj się z dzieckiem: skaczcie, biegajcie, turlajcie się…

Zadbaj o aktywność ruchową. Pamiętaj: sprawność fizyczna całego ciała, także dłoni, jest bardzo ważna dla harmonijnego rozwoju mowy Twojego dziecka. Od pierwszych chwil życia dziecka usprawniaj je ruchowo. Zachęcaj do raczkowania, turlania, a później do skakania, stania na jednej nodze, chodzenia po murku, zabaw z piłką. Ucz jazdy na hulajnodze, rowerku, wrotkach. Bawcie się na śniegu, piasku czy w wodzie. To znakomicie usprawnia koordynację ruchów dziecka. Daje mu możliwość wyładowania energii, ale również pośrednio stymuluje mowę. Aby Twoje dziecko w przyszłości ładnie pisało, usprawniaj jego dłonie. Manipulujcie przedmiotami, lepcie, wydzierajcie, malujcie i rysujcie. Pamiętaj o stopniowaniu trudności. Zabawy z użyciem kredki czy nożyczek powinny poprzedzać wprawki w postaci: malowania palcami, lepienia, wydzierania papieru, stemplowania itp.

Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj Twojemu dziecku…

Czytaj dziecku od najwcześniejszych chwil jego życia – codziennie! Pamiętaj, aby treść książki była dostosowana do wieku dziecka. Początkowo niech będą to plastikowe lub tekturowe książeczki z prostymi obrazkami, które Ty nazywasz lub o nich opowiadasz. Z czasem włącz wierszyki, które zawierają wyrazy dźwiękonaśladowcze. Czytanie zbuduje pozytywne więzi między Wami, dziecku zapewni emocjonalny rozwój, wzbogaci słownik, rozwinie pamięć i wyobraźnię. W przyszłości nawyk słuchania i czytania uchroni Twoją pociechę przed uzależnieniem od telewizji i komputera.

 

Powodzenia :)

 

Zabawy logopedyczne w wierszach

Email

Zabawy logopedyczne w wierszach


„Ko,ko,ko,kwa,kwa,kwa,kto mój język zna?”

 

Jestem mały poliglota,

bo rozumiem psa i kota,

ptasi język także znam,

zaraz udowodnię wam.

Kotek miskę mleka miał,

Pyszne było- miauknął:... ...

Piesek też by pewnie chciał.

Szczeka głośno: ... ...

Małej myszce ser się śni.

Piszczy cicho:... ...

Kurka zniosła jajek sto.

Gdacze o tym:... ...

Kaczka śliczne piórka ma.

Kwacze dumnie: ... ...

Nad jeziorem żabek tłum

Kumka sobie:... ...

Jak to dobrze kumie, kumie,

że ktoś po żabiemu umie.

 

„Dziwne rozmowy”

W chlewiku mieszka świnka,

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie,

To ona „Kwi, Kwi, Kwi!”

Opodal chodzi kaczka,

Co krzywe nóżki ma,

Ja jej mówię „Dzień dobry”

A ona: „kwa,kwa,kwa!”

Na drzewie siedzi wrona,

Od rana trochę zła.

Gdy pytam: „Jak się miewasz?”

A ona: „kra,kra,kra!”

Przed budą trzy szczeniaczki

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię: „Cicho pieski!”

A one: „hau, hau, hau”.

 

„Leci...leci...”

Leci, leci pszczoła

Do Wojtaszka czoła...(bzem, bzem, bzem)

Wojtek śpi.

Leci,leci osa

Do Wojtaszka nosa...( bzom, bzom, bzom)

Wojtek śpi.

Leci, leci mucha do Wojtaszka ucha...(bzym, bzym, bzym)

Wojtek śpi.

Leci bąk tłuściutki!

Do Wojtaszka bródki...(bzum, bzum, bzum)

- A Tuś mi!

 

„Co słychać na wsi?”

Co słychać? Zależy- gdzie.

Na łące słychać: kle, kle, kle!

Na stawie:- kwa, kwa!

Na polu:- kraaaa!

Przed kurnikiem:- Kukuryku!

Koło budy słychać:- Hau!

A na progu- miau...

A co słychać w domu,

Nie powiem nikomu!

 

„Żująca krowa”

(usprawnianie narządów mowy - żuchwy, warg)

 

Stałą krowa na pastwisku,

bardzo grzeczna, czarno- biała.

Trawy dużo miała w pysku,

i dokładnie przeżuwała.

I przesuwa szczękę w prawo,

w lewo, w górę oraz w dół.

Żuje trawę niezbyt żwawo,

już przeżuła trawy pół.

Znów przesuwa szczękę w prawo,

w lewo, w górę, teraz w dół.

Rusza szczęką niezbyt żwawo,

żeby przeżuć drugie pół.

Znowu rusza szczęką w prawo,

w lewo, w górę, znowu w dół.

Rusza szczęką niezbyt żwawo,

Żuje trawy drugie pół.

Szczęką rusza w przód i w tył,

w lewo, w prawo, góra, dół.

Z trawy został tylko pył,

bo przeżuła drugie pół.

 

TWÓRCZE MANDALE...

Email

Warsztaty "Twórcze mandale- emocje przelane na papier".


Ależ było kreatywnie, barwnie, radośnie.

Mandala to rysunek na planie koła, technika plastyczna stosowana w pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi.

Mandala wywodzi się z tradycji hinduskiej, a jej nazwa oznacza “koło życia, cały świat, święty krąg”. Koło uważane jest za

symbol harmonii i doskonałości.

 

Korzyści z tworzenia mandali:

  • rozwija wyobraźnię (kreatywna edukacja),
  • pomaga w skupieniu uwagi i koncentracji,
  • pozwala wyrazić uczucia, lęki i myśli,
  • rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Za wspólną zabawę z emocjami dziękujemy dzieciom z oddziału przedszkolnego, uczniom kl.I-III.

Organizatorzy kreatywnego zamieszania: D.Sapela-Wiezorek, A.Pyszora, M.Rzyp ;)

 

Ciekawostka.Twoje dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem?

Email

Twoje dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem?

 

Każdy z nas ma swój ulubiony sposób uczenia się, kiedy uczy się najszybciej, najtrwalej i najprzyjemniej. Dorośli najczęściej znają swój styl uczenia się, ale dzieci muszą się dopiero tego dowiedzieć.

 

WZROKOWCY

Najszybciej uczą się czytając, patrząc na wykresy, tabele, schematy. Lubią rysować, robić kolorowe notatki. Cenią porządek, bałagan, hałas i ruch przeszkadzają im się skupić. Łatwo zapamiętują twarze, gorzej imiona i nazwiska. Wiele informacji przyswajają, korzystając z telewizji i internetu. Malarstwo, rzeźba, grafika to dziedziny sztuki, które przemawiają do nich najbardziej.

 

W jaki sposób mogę pomóc w nauce dziecku, które jest wzrokowcem?

1. Zachęcaj aby wzrokowiec zapisywał rzeczy, które chce zapamiętać.

2. Rozmawiając utrzymuj z nim kontakt wzrokowy najdłużej jak się da.

3. Po przyjściu ze szkoły pozwól mu posiedzieć w ciszy i spokoju.

4. Zaproponuj aby czytał różne historie, ilustrował je w myślach lub na kartce., Zaproponuj by czytając wodził palcem po tekście.

5. Pomożesz przyswoić mu nowe idee, odwołując się do jego własnych przeżyć lub znajdując dla nich wizualną formę.

6. Podczas pomocy czy współpracy unikaj długich ustnych objaśnień.

7. Namów go do przygotowania notatek pomocnych w sprecyzowaniu tego, co chce powiedzieć.

8. Pomóż mu podzielić większe zamierzenia/plany, na mniejsze etapy i wyznacz ich realne terminy.

9. Pozwól mu urządzić samodzielnie miejsce do nauki. Namów go, aby ograniczył tam ilość rzeczy i barw, które będą go rozpraszać.

10. Wygospodaruj w domu specjalne miejsce na jego osiągnięcia, dyplomy, fotografie, a także graficzne notatki, mapy umysłu itp.

11. Pamiętaj, że wzrokowcowi bardzo dobrze pracuje się z komputerem. Taki sposób pomaga mu utrzymać kontrolę nad wieloma szczegółami wizualnymi oraz z łatwością pisać i redagować teksty.

 

SŁUCHOWCY

Chętnie uczą się, słuchając innych. Lubią rozmawiać, dyskutować. Najlepiej uczą się głośno powtarzając lub czytając notatki na głos. Nie lubią długich opisów, nie zwracają uwagi na ilustracje. Trzeba jednak pamiętać, że hałas ich dekoncentruje. Właściwą metodą nauki dla słuchowców jest nagrywanie wymaganych do egzaminu wiadomości na dyktafon a następnie ich odsłuchiwanie.

 

W jaki sposób mogę pomóc w nauce dziecku, które jest słuchowcem?

1. Zachęcaj słuchowca do opowiadania o jego twórczych koncepcjach, do dzielenia się pomysłami na rozwiązywanie problemów.

2. Namawiaj do czytania i powtarzania materiału na głos, wybijając rytm ruszając stopą lub stukając palcem.

3. Podczas opanowywania nowej umiejętności zaproponuj, aby nauczył ciebie tego, co już umie.

4. Jeżeli ma do czynienia z wykresami, tabelami, pisemnymi objaśnieniami, niech przeczyta na głos i wytłumaczy jak je rozumie.

5. Jeśli ma skłonności do zapominania o ważnych rzeczach, wprowadź zasadę codziennego relacjonowania tego, co planuje.

6. Możesz mu pomóc w nauce, rezerwując sobie czas na wysłuchanie tego, czego się nauczył. Słuchowiec ma zawsze jakieś pytania, i wewnętrzną potrzebę wypowiedzenia własnymi słowami tego, co zrozumiał.

7. Takim osobom łatwiej przychodzi nauka przy włączonej cicho muzyce, natomiast wrzawa i obce dźwięki rozpraszają je.

 

KINESTETYCY

Najszybciej uczą się wykonując czynności. Lubią ruch, prace manualne, angażują się emocjonalnie w to co robią. Niezbyt chętnie czytają, chyba że tekst ma żywą fabułę. Ortografia sprawia im kłopoty. Warto jednak pamiętać, że wiedza i umiejętności zdobyte przez działanie są znacznie lepiej przyswajane niż informacje wzrokowe czy słuchowe. Dla kinestetyków ważna jest wyobraźnia, emocje, zapachy i smaki.

 

W jaki sposób mogę pomóc w nauce dziecku, które jest czuciowcem/kinestetykiem?

1. Zaproponuj kinestetykowi, aby zanim zasiądzie do odrabiania lekcji, odprężył się spacerując lub słuchając muzyki.

2. Zwróć uwagę, aby powtarzał materiał w sposób aktywny, używał pomocy naukowych, rysował, pisał itp.

3. Zastosuj nagrania magnetofonowe, zaproponuj wodzenie palcem po tekście, czytanie na głos.

4. Nakłoń go, aby odgrywał scenki angażując ręce i całe ciało.

5. Zachęcaj do opowiadania przeczytanych historii. Zadawaj pytania.

6. Namów by spisywał swoje wspomnienia lub opisywał zajęcia i przeżycia w listach lub dzienniku.

7. Powtórkę materiału ułatwi mu pisanie i rozwiązywanie zadań na ściennej tablicy. Wówczas przy pracy umysłu może być, w ruchu. 8. Pozwól mu na stworzenie własnego miejsca pracy, w którym będzie miał możliwość wygodnie siedzieć i poruszać się.

 

Pamiętajmy, że najważniejsze jest indywidualne podejście do sposobu nauki dziecka.

 


Strona 1 z 2
2019
Czerwiec
PnWtŚrCzPtSoNd
1272829303112
23456789
310111213141516
417181920212223
524252627282930
DO WAKACJI POZOSTAŁO -2 Days
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj106
mod_vvisit_counterWczoraj227
mod_vvisit_counterW tygodniu333
mod_vvisit_counterTydzień temu1662
mod_vvisit_counterW miesiącu6337
mod_vvisit_counterMiesiąc temu8131
mod_vvisit_counterRazem434057

Online (20 minut wstecz): 6
Twój IP: 54.243.26.210
,
Dzisiaj: Cze 25, 2019

statystyki

Użytkowników : 13
Artykułów : 868
Odsłon : 251880

Odwiedzający

Naszą witrynę przegląda teraz 9 gości 
Serwis działa już
5045 dni.