Start Logopedia Stymulacja mowy...im wcześniej tym lepiej :)

Stymulacja mowy...im wcześniej tym lepiej :)

Email
(0 głosów, średnia ocena 0 na 5)

 

Drogi rodzicu, żeby stymulować mowę dziecka wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne.

Przykłady:

Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania)

Wąż syczy – sssssss

Pszczoła bzyczy – bzz bzz

Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają)

Samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech)

Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem

Cmokanie

Pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi)

 

Naśladujcie odgłosy otoczenia:

Szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię (można ją odtworzyć śpiewając lalala) itp.

Wykorzystuj każdą okazję, żeby prowokować dziecko do mówienia. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy! W trakcie ich wypowiadania dziecko utrwala sobie głoski oraz uczy się łączyć sylaby, np. be be, pa pa.

Jeśli dziecko ma trudności z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi – zacznij od tych, które zbudowane są z samogłosek (aaaa, iiiiii, uuuuu, ooooo). Można nimi nazwać emocje, odgłosy zwierzątek i otoczenia. Później przejdź do wyrażeń zawierających spółgłoski, które pojawiają się w mowie dziecka najwcześniej – p, b, m (pa, ba, ma). Z czasem można zacząć łączyć sylaby (pa pa, mama).

Kiedy dziecko nazywa jakiś przedmiot „po swojemu” lub komunikuje się niewerbalnie (przy pomocy gestu) – nazwij głośno przedmiot lub czynność, o którą mu chodzi.

Ważne: Ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy.

Ważne: Patrz na dziecko kiedy do niego mówisz oraz kiedy oczekujesz od niego odpowiedzi.

Pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je.

Oglądajcie wspólnie obrazki. Opowiadaj dziecku co się na nich znajduje, wskazuj na różne przedmioty, opisuj je, nazywaj. Prowokuj także dziecko do mówienia poprzez proste pytania: Gdzie jest miś? Kto to? Jaki ma kolor? Jest smutny, czy wesoły? Mały czy duży? Itp.

Ważne: Zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia. Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, można mu podpowiedzieć i nazwać przedmiot lub czynność. Nigdy jednak nie należy od razu odpowiadać za dziecko. Trzeba dać mu szansę, aby się zastanowiło i spokojnie odpowiedziało.

Zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach. Opowiadaj o tym, co robicie. Ważne żeby zdania nie były zbyt skomplikowane, a słownictwo bliskie dziecku.

Nazywaj emocje.

Podczas czytania, oglądania obrazków, czy sytuacji z życia codziennego warto nazywać emocje.

Bardzo ważne: Wzmacniaj osiągnięcia dziecka poprzez pochwałę oraz powtórzenie wypowiedzianego przez nie słowa.

 

Powodzenia ;)

 
2018
Czerwiec
PnWtŚrCzPtSoNd
128293031123
245678910
311121314151617
418192021222324
52526272829301
DO WAKACJI POZOSTAŁO 2 Days
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj80
mod_vvisit_counterWczoraj230
mod_vvisit_counterW tygodniu532
mod_vvisit_counterTydzień temu1529
mod_vvisit_counterW miesiącu4243
mod_vvisit_counterMiesiąc temu7697
mod_vvisit_counterRazem346897

Online (20 minut wstecz): 5
Twój IP: 54.92.150.98
,
Dzisiaj: Cze 20, 2018

statystyki

Użytkowników : 24
Artykułów : 792
Odsłon : 208264

Odwiedzający

Naszą witrynę przegląda teraz 12 gości 
Serwis działa już
4675 dni.