Start Logopedia
logopedia

TWÓRCZE MANDALE...

Email

Warsztaty "Twórcze mandale- emocje przelane na papier".


Ależ było kreatywnie, barwnie, radośnie.

Mandala to rysunek na planie koła, technika plastyczna stosowana w pracy zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi.

Mandala wywodzi się z tradycji hinduskiej, a jej nazwa oznacza “koło życia, cały świat, święty krąg”. Koło uważane jest za

symbol harmonii i doskonałości.

 

Korzyści z tworzenia mandali:

  • rozwija wyobraźnię (kreatywna edukacja),
  • pomaga w skupieniu uwagi i koncentracji,
  • pozwala wyrazić uczucia, lęki i myśli,
  • rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
Za wspólną zabawę z emocjami dziękujemy dzieciom z oddziału przedszkolnego, uczniom kl.I-III.

Organizatorzy kreatywnego zamieszania: D.Sapela-Wiezorek, A.Pyszora, M.Rzyp ;)

 

Ciekawostka.Twoje dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem?

Email

Twoje dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem?

 

Każdy z nas ma swój ulubiony sposób uczenia się, kiedy uczy się najszybciej, najtrwalej i najprzyjemniej. Dorośli najczęściej znają swój styl uczenia się, ale dzieci muszą się dopiero tego dowiedzieć.

 

WZROKOWCY

Najszybciej uczą się czytając, patrząc na wykresy, tabele, schematy. Lubią rysować, robić kolorowe notatki. Cenią porządek, bałagan, hałas i ruch przeszkadzają im się skupić. Łatwo zapamiętują twarze, gorzej imiona i nazwiska. Wiele informacji przyswajają, korzystając z telewizji i internetu. Malarstwo, rzeźba, grafika to dziedziny sztuki, które przemawiają do nich najbardziej.

 

W jaki sposób mogę pomóc w nauce dziecku, które jest wzrokowcem?

1. Zachęcaj aby wzrokowiec zapisywał rzeczy, które chce zapamiętać.

2. Rozmawiając utrzymuj z nim kontakt wzrokowy najdłużej jak się da.

3. Po przyjściu ze szkoły pozwól mu posiedzieć w ciszy i spokoju.

4. Zaproponuj aby czytał różne historie, ilustrował je w myślach lub na kartce., Zaproponuj by czytając wodził palcem po tekście.

5. Pomożesz przyswoić mu nowe idee, odwołując się do jego własnych przeżyć lub znajdując dla nich wizualną formę.

6. Podczas pomocy czy współpracy unikaj długich ustnych objaśnień.

7. Namów go do przygotowania notatek pomocnych w sprecyzowaniu tego, co chce powiedzieć.

8. Pomóż mu podzielić większe zamierzenia/plany, na mniejsze etapy i wyznacz ich realne terminy.

9. Pozwól mu urządzić samodzielnie miejsce do nauki. Namów go, aby ograniczył tam ilość rzeczy i barw, które będą go rozpraszać.

10. Wygospodaruj w domu specjalne miejsce na jego osiągnięcia, dyplomy, fotografie, a także graficzne notatki, mapy umysłu itp.

11. Pamiętaj, że wzrokowcowi bardzo dobrze pracuje się z komputerem. Taki sposób pomaga mu utrzymać kontrolę nad wieloma szczegółami wizualnymi oraz z łatwością pisać i redagować teksty.

 

SŁUCHOWCY

Chętnie uczą się, słuchając innych. Lubią rozmawiać, dyskutować. Najlepiej uczą się głośno powtarzając lub czytając notatki na głos. Nie lubią długich opisów, nie zwracają uwagi na ilustracje. Trzeba jednak pamiętać, że hałas ich dekoncentruje. Właściwą metodą nauki dla słuchowców jest nagrywanie wymaganych do egzaminu wiadomości na dyktafon a następnie ich odsłuchiwanie.

 

W jaki sposób mogę pomóc w nauce dziecku, które jest słuchowcem?

1. Zachęcaj słuchowca do opowiadania o jego twórczych koncepcjach, do dzielenia się pomysłami na rozwiązywanie problemów.

2. Namawiaj do czytania i powtarzania materiału na głos, wybijając rytm ruszając stopą lub stukając palcem.

3. Podczas opanowywania nowej umiejętności zaproponuj, aby nauczył ciebie tego, co już umie.

4. Jeżeli ma do czynienia z wykresami, tabelami, pisemnymi objaśnieniami, niech przeczyta na głos i wytłumaczy jak je rozumie.

5. Jeśli ma skłonności do zapominania o ważnych rzeczach, wprowadź zasadę codziennego relacjonowania tego, co planuje.

6. Możesz mu pomóc w nauce, rezerwując sobie czas na wysłuchanie tego, czego się nauczył. Słuchowiec ma zawsze jakieś pytania, i wewnętrzną potrzebę wypowiedzenia własnymi słowami tego, co zrozumiał.

7. Takim osobom łatwiej przychodzi nauka przy włączonej cicho muzyce, natomiast wrzawa i obce dźwięki rozpraszają je.

 

KINESTETYCY

Najszybciej uczą się wykonując czynności. Lubią ruch, prace manualne, angażują się emocjonalnie w to co robią. Niezbyt chętnie czytają, chyba że tekst ma żywą fabułę. Ortografia sprawia im kłopoty. Warto jednak pamiętać, że wiedza i umiejętności zdobyte przez działanie są znacznie lepiej przyswajane niż informacje wzrokowe czy słuchowe. Dla kinestetyków ważna jest wyobraźnia, emocje, zapachy i smaki.

 

W jaki sposób mogę pomóc w nauce dziecku, które jest czuciowcem/kinestetykiem?

1. Zaproponuj kinestetykowi, aby zanim zasiądzie do odrabiania lekcji, odprężył się spacerując lub słuchając muzyki.

2. Zwróć uwagę, aby powtarzał materiał w sposób aktywny, używał pomocy naukowych, rysował, pisał itp.

3. Zastosuj nagrania magnetofonowe, zaproponuj wodzenie palcem po tekście, czytanie na głos.

4. Nakłoń go, aby odgrywał scenki angażując ręce i całe ciało.

5. Zachęcaj do opowiadania przeczytanych historii. Zadawaj pytania.

6. Namów by spisywał swoje wspomnienia lub opisywał zajęcia i przeżycia w listach lub dzienniku.

7. Powtórkę materiału ułatwi mu pisanie i rozwiązywanie zadań na ściennej tablicy. Wówczas przy pracy umysłu może być, w ruchu. 8. Pozwól mu na stworzenie własnego miejsca pracy, w którym będzie miał możliwość wygodnie siedzieć i poruszać się.

 

Pamiętajmy, że najważniejsze jest indywidualne podejście do sposobu nauki dziecka.

 

XXVI Ogólnopolski Logopedyczny Konkurs Plastyczny

Email

Zapraszam do udziału w XXVI Ogólnopolskim Logopedycznym Konkursie Plastycznym


Temat konkursu: „Co Pani Jesień dla mnie przyniesie”?


Celem konkursu jest rozbudzenie plastycznej i językowej twórczości u dzieci, szczególnie tych z trudnościami w mówieniu, prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca logopedy, pedagoga, psychologa, rodzica i dziecka nad rozwojem mowy z wykorzystaniem technik plastycznych.

Na konkurs należy wykonać pracę zawierającą ilustracje, w nazwie których znajdują się najtrudniejsze głoski: sz, ż/rz, cz, dż, r.


Konkurs adresowany jest do dzieci w następujących kategoriach wiekowych:


I – dzieci od 4 do 6 lat,

II – dzieci niepełnosprawne od 4 do 6 lat,

III – dzieci od 7 do 9 lat,

IV – dzieci niepełnosprawne od 7 do 9 lat.


Format pracy: dowolny.

Technika: dowolna.


Moi drodzy, prace proszę przynosić do 01.12.2017r. /piątek/.

 

Warsztaty "Bajeczki z książeczki. Słucham, mówię, rozumiem"

Email

Od września w naszej szkole, w grupie najmłodszych prowadzone są cykliczne warsztaty logopedyczne " Bajeczki z książeczki. Słucham, mówię, rozumiem".

Program warsztatów zakłada stymulowanie rozwoju językowego, skuteczną pomoc dziecku młodszemu z nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w wymowie oraz poszarzenie współpracy środowiskowej w zakresie profilaktyki logopedycznej.

Materiał realizowany jest jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie dwa razy w tygodniu przez cały rok szkolny. Ćwiczenia opierają się na zeszycie ćwiczeń "Bajeczki z książeczki. Zestaw ćwiczeń i zabaw dla dzieci w wieku 3-6 lat".

Warsztaty logopedyczne mają pomóc dzieciom w trudnościach, satysfakcjonującym funkcjonowaniu oraz w życiu społecznym już na etapie życia przedszkolnego.

Podczas warsztatów baaaardzo dużo ćwiczymy, troszkę się wygłupiamy, czasem kolorujemy, mocno rozwijamy i na pewno dobrze bawimy ;))


 

Stymulacja mowy...im wcześniej tym lepiej :)

Email

 

Drogi rodzicu, żeby stymulować mowę dziecka wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne.

Przykłady:

Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania)

Wąż syczy – sssssss

Pszczoła bzyczy – bzz bzz

Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają)

Samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech)

Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem

Cmokanie

Pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi)

 

Naśladujcie odgłosy otoczenia:

Szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię (można ją odtworzyć śpiewając lalala) itp.

Wykorzystuj każdą okazję, żeby prowokować dziecko do mówienia. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy! W trakcie ich wypowiadania dziecko utrwala sobie głoski oraz uczy się łączyć sylaby, np. be be, pa pa.

Jeśli dziecko ma trudności z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi – zacznij od tych, które zbudowane są z samogłosek (aaaa, iiiiii, uuuuu, ooooo). Można nimi nazwać emocje, odgłosy zwierzątek i otoczenia. Później przejdź do wyrażeń zawierających spółgłoski, które pojawiają się w mowie dziecka najwcześniej – p, b, m (pa, ba, ma). Z czasem można zacząć łączyć sylaby (pa pa, mama).

Kiedy dziecko nazywa jakiś przedmiot „po swojemu” lub komunikuje się niewerbalnie (przy pomocy gestu) – nazwij głośno przedmiot lub czynność, o którą mu chodzi.

Ważne: Ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy.

Ważne: Patrz na dziecko kiedy do niego mówisz oraz kiedy oczekujesz od niego odpowiedzi.

Pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je.

Oglądajcie wspólnie obrazki. Opowiadaj dziecku co się na nich znajduje, wskazuj na różne przedmioty, opisuj je, nazywaj. Prowokuj także dziecko do mówienia poprzez proste pytania: Gdzie jest miś? Kto to? Jaki ma kolor? Jest smutny, czy wesoły? Mały czy duży? Itp.

Ważne: Zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia. Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, można mu podpowiedzieć i nazwać przedmiot lub czynność. Nigdy jednak nie należy od razu odpowiadać za dziecko. Trzeba dać mu szansę, aby się zastanowiło i spokojnie odpowiedziało.

Zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach. Opowiadaj o tym, co robicie. Ważne żeby zdania nie były zbyt skomplikowane, a słownictwo bliskie dziecku.

Nazywaj emocje.

Podczas czytania, oglądania obrazków, czy sytuacji z życia codziennego warto nazywać emocje.

Bardzo ważne: Wzmacniaj osiągnięcia dziecka poprzez pochwałę oraz powtórzenie wypowiedzianego przez nie słowa.

 

Powodzenia ;)

 


Strona 1 z 2
2018
Październik
PnWtŚrCzPtSoNd
11234567
2891011121314
315161718192021
422232425262728
52930311234
DO WAKACJI POZOSTAŁO 245 Days
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj296
mod_vvisit_counterWczoraj224
mod_vvisit_counterW tygodniu1993
mod_vvisit_counterTydzień temu1739
mod_vvisit_counterW miesiącu5271
mod_vvisit_counterMiesiąc temu6719
mod_vvisit_counterRazem374925

Online (20 minut wstecz): 14
Twój IP: 54.92.163.105
,
Dzisiaj: Paź 21, 2018

statystyki

Użytkowników : 13
Artykułów : 807
Odsłon : 224459

Odwiedzający

Naszą witrynę przegląda teraz 33 gości 
Serwis działa już
4798 dni.