Szkoła Podstawowa w Radziejach

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Logopedia
logopedia

XXVI Ogólnopolski Logopedyczny Konkurs Plastyczny

Email

Zapraszam do udziału w XXVI Ogólnopolskim Logopedycznym Konkursie Plastycznym


Temat konkursu: „Co Pani Jesień dla mnie przyniesie”?


Celem konkursu jest rozbudzenie plastycznej i językowej twórczości u dzieci, szczególnie tych z trudnościami w mówieniu, prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca logopedy, pedagoga, psychologa, rodzica i dziecka nad rozwojem mowy z wykorzystaniem technik plastycznych.

Na konkurs należy wykonać pracę zawierającą ilustracje, w nazwie których znajdują się najtrudniejsze głoski: sz, ż/rz, cz, dż, r.


Konkurs adresowany jest do dzieci w następujących kategoriach wiekowych:


I – dzieci od 4 do 6 lat,

II – dzieci niepełnosprawne od 4 do 6 lat,

III – dzieci od 7 do 9 lat,

IV – dzieci niepełnosprawne od 7 do 9 lat.


Format pracy: dowolny.

Technika: dowolna.


Moi drodzy, prace proszę przynosić do 01.12.2017r. /piątek/.

 

Warsztaty "Bajeczki z książeczki. Słucham, mówię, rozumiem"

Email

Od września w naszej szkole, w grupie najmłodszych prowadzone są cykliczne warsztaty logopedyczne " Bajeczki z książeczki. Słucham, mówię, rozumiem".

Program warsztatów zakłada stymulowanie rozwoju językowego, skuteczną pomoc dziecku młodszemu z nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w wymowie oraz poszarzenie współpracy środowiskowej w zakresie profilaktyki logopedycznej.

Materiał realizowany jest jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie dwa razy w tygodniu przez cały rok szkolny. Ćwiczenia opierają się na zeszycie ćwiczeń "Bajeczki z książeczki. Zestaw ćwiczeń i zabaw dla dzieci w wieku 3-6 lat".

Warsztaty logopedyczne mają pomóc dzieciom w trudnościach, satysfakcjonującym funkcjonowaniu oraz w życiu społecznym już na etapie życia przedszkolnego.

Podczas warsztatów baaaardzo dużo ćwiczymy, troszkę się wygłupiamy, czasem kolorujemy, mocno rozwijamy i na pewno dobrze bawimy ;))


 

Stymulacja mowy...im wcześniej tym lepiej :)

Email

 

Drogi rodzicu, żeby stymulować mowę dziecka wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne.

Przykłady:

Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania)

Wąż syczy – sssssss

Pszczoła bzyczy – bzz bzz

Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają)

Samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech)

Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem

Cmokanie

Pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi)

 

Naśladujcie odgłosy otoczenia:

Szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię (można ją odtworzyć śpiewając lalala) itp.

Wykorzystuj każdą okazję, żeby prowokować dziecko do mówienia. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy! W trakcie ich wypowiadania dziecko utrwala sobie głoski oraz uczy się łączyć sylaby, np. be be, pa pa.

Jeśli dziecko ma trudności z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi – zacznij od tych, które zbudowane są z samogłosek (aaaa, iiiiii, uuuuu, ooooo). Można nimi nazwać emocje, odgłosy zwierzątek i otoczenia. Później przejdź do wyrażeń zawierających spółgłoski, które pojawiają się w mowie dziecka najwcześniej – p, b, m (pa, ba, ma). Z czasem można zacząć łączyć sylaby (pa pa, mama).

Kiedy dziecko nazywa jakiś przedmiot „po swojemu” lub komunikuje się niewerbalnie (przy pomocy gestu) – nazwij głośno przedmiot lub czynność, o którą mu chodzi.

Ważne: Ucz dziecko koncentrowania wzroku na rozmówcy.

Ważne: Patrz na dziecko kiedy do niego mówisz oraz kiedy oczekujesz od niego odpowiedzi.

Pokazuj dziecku różne przedmioty i nazywaj je.

Oglądajcie wspólnie obrazki. Opowiadaj dziecku co się na nich znajduje, wskazuj na różne przedmioty, opisuj je, nazywaj. Prowokuj także dziecko do mówienia poprzez proste pytania: Gdzie jest miś? Kto to? Jaki ma kolor? Jest smutny, czy wesoły? Mały czy duży? Itp.

Ważne: Zadawaj dziecku krótkie proste pytania prowokujące do mówienia. Jeśli dziecko nie zna odpowiedzi, można mu podpowiedzieć i nazwać przedmiot lub czynność. Nigdy jednak nie należy od razu odpowiadać za dziecko. Trzeba dać mu szansę, aby się zastanowiło i spokojnie odpowiedziało.

Zachęcaj dziecko do udziału w codziennych czynnościach. Opowiadaj o tym, co robicie. Ważne żeby zdania nie były zbyt skomplikowane, a słownictwo bliskie dziecku.

Nazywaj emocje.

Podczas czytania, oglądania obrazków, czy sytuacji z życia codziennego warto nazywać emocje.

Bardzo ważne: Wzmacniaj osiągnięcia dziecka poprzez pochwałę oraz powtórzenie wypowiedzianego przez nie słowa.

 

Powodzenia ;)

 

Kilka rad jak uniknąć niechcianych wad!

Email

Kilka rad jak uniknąć niechcianych wad!

 

Pamiętajmy, że istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest świadomość rodziców i najbliższego otoczenia dziecka.


Należy słuchać, co dziecko do nas mówi, ponieważ chętnie słuchane-chętniej mówi.

Koniecznie zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma zaburzoną mowę.

Mówiąc do dziecka pamiętaj, żeby nie spieszczać form wyrazów.

Zwróć uwagę na budowę narządów mowy (języka, warg, policzków, podniebienia (miękkiego i twardego/). Koniecznie zasięgnij konsultacji logopedy.

Zwróć uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku lub milczeniu powinien się odbywać przez nos.

Jeśli musisz powtarzać polecenie lub prośby kierowane do dziecka, koniecznie sprawdź jego słuch. Trzeba dobrze słyszeć, by móc dobrze mówić.

Ucz dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe. Gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie pokarmów, ułożenie żuchwy i zębów oraz prawidłowe ruchy języka.

 

Codziennie czytaj dziecku. Postaraj się przynajmniej 15-20 minut. Dziecko poprawia zarówno swoją wymowę, doskonali ją, starając się naśladować to, co słyszy z otoczenia. Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca swoje słownictwo oraz ćwiczy zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.

 

Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka. Pamiętaj, że ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie zabawa zarówno dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzicie razem i to już jest wieki sukces.

 

ĆWICZENIA WYKONUJCIE SYSTEMATYCZNIE. Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany efekt.

 

Powodzenia w codziennej pracy.

 

Kilka słów o pracy logopedy...

Email

"Zdarza się, że milczy ten, kto mógłby najwięcej powiedzieć..."

~ J. Stępień

 

W "mojej" zakładce LOGOPEDIA, przeczytacie wiele różnych (mam nadzieję, że ciekawych) wiadomości na temat szeroko pojętej logopedii.


 

Na początek kilka słów o pracy logopedy...


Logopedia to dziedzina medycyny poświęcona diagnostyce nieprawidłowości związanych z rozwojem mowy, a także wszelkich zaburzeń o charakterze komunikacyjnym, związanych z rozwojem człowieka.

Pamiętajcie, że logopeda nie zajmuje się wyłącznie wadami wymowy. Pomaga również w przypadkach różnych barier w komunikacji, które nierzadko zaburzają rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka w każdym wieku. Należy wiedzieć, że prowadzi także terapię dzieci jąkających się, niedosłyszących, autystycznych, dyslektyków, dzieci upośledzonych umysłowo, bądź z różnymi zaburzeniami neurologicznymi. Logopeda jest specjalistą w zakresie profilaktyki i wczesnego wspomagania rozwoju mowy dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego, wcześniaków oraz dzieci o stwierdzonych zaburzeniach rozwoju i zespołach wad genetycznych. Udziela pomocy dzieciom z deficytami rozwojowymi w okresie noworodkowym, niemowlęcym i przedszkolnym.

Pamiętajmy jednak, że logopeda nie jest wyłącznie terapeutą dziecięcym. Pomaga również osobom dorosłym. Najczęściej prowadzi terapię jąkania, osób po przebytym wylewie, udarze, wypadkach komunikacyjnych, pacjentów po laryngektomii (usunięciu krtani), jak również zajęcia z higieny i emisji głosu dla aktorów, nauczycieli, prawników, dziennikarzy i wszystkich osób na co dzień „pracujących głosem”.

Praca logopedy jest nieeezwykle interesująca. Uwielbiam to co robię i niewątpliwie jest to moja pasja!


*W kolejnym artykule dowiecie się, jak stymulować prawidłowy rozwój mowy u dzieci.

 


Strona 2 z 2
2019
Lipiec
PnWtŚrCzPtSoNd
11234567
2891011121314
315161718192021
422232425262728
52930311234
DO WAKACJI POZOSTAŁO -26 Days
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj163
mod_vvisit_counterWczoraj281
mod_vvisit_counterW tygodniu1392
mod_vvisit_counterTydzień temu2174
mod_vvisit_counterW miesiącu5481
mod_vvisit_counterMiesiąc temu8063
mod_vvisit_counterRazem441264

Online (20 minut wstecz): 7
Twój IP: 3.92.28.84
,
Dzisiaj: Lip 19, 2019

statystyki

Użytkowników : 13
Artykułów : 871
Odsłon : 254929

Odwiedzający

Naszą witrynę przegląda teraz 10 gości 
Serwis działa już
5069 dni.