Start

MAJOWE ŚWIĘTA POLAKÓW

Email Drukuj PDF

Znalezione obrazy dla zapytania majowe święta

 

PODRÓŻ KU WARTOŚCIOM Z MĄDRYMI BAJKAMI

Email Drukuj PDF

 

Podobny obrazW klasach 0 – III prowadzone są zajęcia bajkoterapii z wykorzystaniem cyklu mądrych bajek Dominiki Kulczyk, pt. "Wiem, czuję, pomagam”.

Dzięki „Mądrym bajkom z całego świata” dzieci wyruszą w podróż do wspaniałego, egzotycznego świata wyobraźni. Jednak przede wszystkim bajki stworzą okazję, aby z najmłodszymi dziećmi w szkole porozmawiać o wartościach codziennych, a zarazem najważniejszych, takich jak: przyjaźń, zgoda, współpraca, zrozumienie, sprawiedliwość czy uczciwość. Te wartości, będące życiowymi drogowskazami kształtującymi zachowania i postawy ludzi – determinują relacje międzyludzkie, czyniąc życie lepszym. Bajki mówią o tym, co dla nas najważniejsze i najcenniejsze: o miłości, dobru, mądrości, rozwadze, uczciwości i wytrwałości,  odwadze, zaufaniu, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, życzliwości, umiejętności współpracy i współdziałania. Bajki pozwalają dzieciom zrozumieć, że nie można budować własnego życia na krzywdzie i niesprawiedliwości. Dobro zawsze wraca ze zdwojoną siłą!  Ważne jest aby dzieci  zaczynały rozumieć świat i naszą w nim rolę.

Celem zajęć jest odnaleźć i poruszyć pierwszą, najważniejszą  kostkę domina, by uruchomić lawinę zmian na lepsze.  Pierwszą kostką domina jest świadomość dziecka, że rozumie sytuację innych, czyli WIE. Kolejną, że jest w stanie wczuć się w sytuację drugiego człowieka, czyli CZUJE. A finalną, że chce działać na rzecz innych, czyli POMAGA.

WIEM. CZUJĘ… POMAGAM! to istota edukacji.

Zajęcia prowadzone są przez nauczyciela socjoterapeutę p. B. Bałdygę.

 

Z DZIECKIEM W ŚWIAT WARTOŚCI UNIWERSALNYCH

Email Drukuj PDF

Podobny obraz

W klasach IV -VII szkoły podstawowej oraz II - III gimnazjum  prowadzone są zajęcia socjoterapeutyczne pod hasłem „Z dzieckiem w świat wartości uniwersalnych”. Cykl spotkań opracował nauczyciel  socjoterapeuta p. B. Bałdyga.

Celem zajęć z uczniami jest poznawanie, rozumienie i wprowadzanie w życie uniwersalnych wartości moralnych. Nauczenie i ułatwienie podejmowania mądrych decyzji i wyborów, zapewnienie dobrych relacji z innymi, budowanie harmonii w życiu, skłanianie do zachowań, które są dobre dla wszystkich i nikogo nie krzywdzą.

Nie wystarczy wiedzieć, że człowiek powinien być odpowiedzialny i uczciwy – trzeba takim człowiekiem być! Nauczone i stosowane wartości tworzą charakter człowieka. To od niego zależy, jakich dokona wyborów, kim się otacza, jaki ma stosunek do świata, co jest dla niego w życiu najważniejsze. Charakter, czyli wartości w działaniu, decydują o całym życiu człowieka.

Wartości nie są czymś oczywistym, nie rodzimy się z ich znajomością  i umiejętnością kierowania się nimi. Dlatego ważne jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do uczenia się wartości, by miały szansę żyć w zgodzie z nimi.

Wartości wynosimy przede wszystkim z domu, a szkoła jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu. Należy nauczyć dzieci jak być przyzwoitym człowiekiem, jak budować dobre relacje z rówieśnikami i jak dokonywać właściwych wyborów. Najdobitniej do dzieci przemawiają zachowania oraz postawy rodziców i nauczycieli, czyli ich system wartości.

Społeczeństwo, którego część stanowią rodzice i nauczyciele uczniów, żyją w świecie coraz częstszego naruszania norm moralnych. Dzieciom trudno się zorientować co jest dobre, a co złe skoro gubią się w tym sami dorośli. Słuszna zatem wydaje się teza, że tylko mocny, wewnętrzny system wartości jest w stanie skłonić człowieka do zachowań moralnych w każdych okolicznościach, bowiem stoją one na straży życia i jego jakości. Mocny system wartości moralnych i umiejętność kierowania się nim w życiu to najważniejszy kapitał, w jaki powinniśmy wyposażyć dziecko!. Jest to jedno z najważniejszych zadań wychowawczych domu rodzinnego i placówek oświatowych.

Praca nad wartościami to omówienie ich sensu przy okazji wspólnych lektur, oglądanych filmów, obserwowanych i doświadczanych sytuacji życiowych. Dyskutowanie z dziećmi o konsekwencjach stosowania i zaniechania określonych wartości. Wyrażania dzieciom uznania, gdy będą postępować zgodnie z nimi. Warunkiem skutecznego wprowadzania wartości jest zapewnienie dzieciom uwagi dorosłych (rodziców, nauczycieli), właściwego kontaktu wzrokowego, fizycznego. Do tego potrzebny jest czas. A czas to:  cierpliwość, zachwyt, akceptacja, szacunek!!!

Bożena Bałdyga

 

Poprawiony: czwartek, 03 maja 2018 22:24
 
2018
Czerwiec
PnWtŚrCzPtSoNd
128293031123
245678910
311121314151617
418192021222324
52526272829301
DO WAKACJI POZOSTAŁO 0 Days
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj7
mod_vvisit_counterWczoraj402
mod_vvisit_counterW tygodniu1516
mod_vvisit_counterTydzień temu1517
mod_vvisit_counterW miesiącu5027
mod_vvisit_counterMiesiąc temu7697
mod_vvisit_counterRazem347681

Online (20 minut wstecz): 4
Twój IP: 54.162.224.176
,
Dzisiaj: Cze 22, 2018

statystyki

Użytkowników : 24
Artykułów : 792
Odsłon : 211533

Odwiedzający

Naszą witrynę przegląda teraz 9 gości 
Serwis działa już
4677 dni.